Kirjoittajakutsu 3/2025 teemanumeroon

Kutsumme tutkijoita, asiantuntijoita ja kehittäjiä kirjoittamaan Ammattikasvatuksen aikakauskirjan teemanumeroon Tutkimus osana ammatillisen koulutuksen tulevaisuuden ennakointia ja kehittämistä.

Ammatilliseen koulutukseen kohdistuu monia osaamis- ja tehokkuusvaatimuksia, jotka heijastavat vallalla olevia yhteiskunnallisia ja koulutuspoliittisia painotuksia. Tällä hetkellä ammatillinen koulutus on Suomessa mittavien taloudellisten leikkausten kohteena.

Mikä on tutkimuksen asema ammatillisen koulutuksen toimijoiden prosesseissa? Millä eri tavoin ammatillisen koulutuksen toimijat hyödyntävät tutkimustietoa? Miten koulutuspoliittisissa linjauksissa nähdään ammattikasvatuksen tulevaisuus?  Entä millä tavalla työmarkkinoiden tarpeet vaikuttavat ammatillisten koulutusohjelmien suunnitteluun ja toteuttamiseen?

Ammatillisen koulutuksen tutkimus kohdistuu opiskelijoihin, heidän oppimiseensa ja osaamisensa hankkimiseen vaikuttaviin asioihin, kuten tukitoimiin ja psykososiaaliseen hyvinvointiin sekä oppimisympäristöihin. Tutkimuksen keskiössä on myös ammatillisten kouluttajien kuten opettajien ja työpaikkaohjaajien työ sekä siihen vaikuttavat tekijät, kuten työelämärelevanssi, opetusmenetelmät ja infrastruktuuri, esihenkilötyö sekä työelämäyhteistyö.

Tietoon perustuva päätöksenteko on yksi ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan keskeisistä periaatteista. Koulutuspoliittisten linjausten on perustuttava tarkoituksenmukaiseen, luotettavaan ja monipuoliseen tietoon. Tämä on myös tavoitteenamme teemanumeron toimittamisessa; tuottaa tuoretta näkemystä ja tietoa ammatillisen koulutuksen päättäjille ja muille toimijoille ammatillisen koulutuksen tulevaisuuden ennakointia ja kehittämistä varten. Laita siis tutkimusartikkelikäsikirjoituksesi tulemaan meille!

Ammattikasvatuksen aikakauskirja on Julkaisufoorumin (JUFO) 1-tason tieteellinen vertaisarvioitu julkaisu. Lehti noudattaa referee-artikkeleiden osalta vähintään kahden lehdestä riippumattoman vertaisarvioitsijan menettelyä (blind review).

Teemanumeron toimittavat tutkijat FT Solja Upola ja KT Sami Löfgren (Helsingin yliopisto). Ammattikasvatuksen aikakauskirjan puolesta mukana on toimittaja Anna Wallin.

Toimitusprosessin aikataulu

Teemanumero 3/2025 julkaistaan syksyllä 2025 ja toivomme runsaslukuisesti teemaan liittyviä käsikirjoituksia 10. maaliskuuta 2025 mennessä osoitteeseen solja.upola@gmail.com.

Artikkelikäsikirjoituksessa tulee olla:

  • kirjoittajien nimet ja yhteystiedot, yhteyshenkilönä toimiva kirjoittaja (“corresponding author”) alleviivattuna
  • otsikko
  • tiivistelmä (enintään 150 sanaa) ja 3-5 artikkelin sisältöä kuvaavaa avainsanaa sekä vastaava englannin kielellä kirjoitettu tiivistelmä (“abstract”) avainsanoineen (“keywords”)
  • korkeintaan 5000 sanan laajuinen käsikirjoitus (vertaisarvioiduksi artikkeliksi tarkoitettu teksti) tai 2500 sanaa (ei-vertaisarvioiduksi tarkoitettu teksti)
  • artikkelikäsikirjoituksen ulkoasu ja lähdeviittaukset APA7-tyylin mukaisesti
  • lähdeluettelo

Yhteyshenkilönä toimivalle kirjoittajalle lähetetään palaute käsikirjoituksesta ja tieto prosessin jatkumisesta 24.3.2025 mennessä.

Kirjoitusohjeet:

Tarkemmat lehden ohjeet voi katsoa verkkosivulta: https://akakk.fi/ohjeita-kirjoittajille/

Kysy lisää: solja.upola@gmail.com

 

Call For Papers

The Journal of Professional and Vocational Education invites researchers, specialists and developers to submit their manuscripts to the special issue ‘Research as a part of the future anticipations and development of vocational education and training’.

Vocational education and training (VET) is currently under several competence and effectiveness demands that reflect the prevailing societal and political tendencies. Finnish secondary-grade VET is currently under heavy financial cutbacks.

What kind of status does research have in the processes of VET providers? How do VET institutions and practitioners utilise research knowledge? What is the future of VET from the viewpoint of educational policy? How do working life needs affect the design and implementation of VET programmes?

VET research focuses on students and their learning as well as factors affecting their competence development, for instance individual support for learning, psychosocial well-being and learning environments. VET research also addresses the work of vocational educators, for example teachers and workplace supervisors, including such topics as working life relevance, teaching methods and infrastructure, management and working life cooperation.

Quality assurance of VET relies on fact-based decision making. Educational policies should be based on appropriate, reliable and versatile knowledge. This is also our aim when editing this special issue. We want to provide fresh viewpoints and knowledge for decision makers and other actors for the future anticipations and development of VET. Therefore, go ahead and submit your research article manuscript to us!

The Journal of Professional and Vocational Education is a peer-reviewed academic publication rated at level 1 in the Publication Forum (JUFO). The journal follows a blind review procedure for refereed articles by at least two peer reviewers who are independent of the journal.

The afore-mentioned special issue is edited by researchers PhD Solja Upola and PhD Sami Löfgren (University of Helsinki). On behalf of the Journal of Vocational Education, editor Anna Wallin is involved.

The Schedule of the Editorial Process

Special issue 3/2025 is published in fall 2025. We hope to receive many manuscripts by 10.3.2025. Please, send your manuscript to the email address solja.upola@gmail.com.

The manuscript should include:

  • The names and contact details of the authors, with the corresponding author underlined
  • Title
  • Abstract (no more than 150 words) and 3-5 keywords describing the content of the article
  • A manuscript of no more than 5000 words (for a peer-reviewed article) or 2500 words (for a non-peer-reviewed article)
  • Layout, style and references formatted according to APA7 style
  • Reference list

The corresponding author will receive feedback on the manuscript and information about the continuation of the process by 24.3.2025.

Writing Guidelines

More detailed writing guidelines can be found on the website: https://akakk.fi/ohjeita-kirjoittajille/

For further inquiries: solja.upola@gmail.com

 

Julkaistu: 17.9.2024

Ammattikasvatuksen aikakauskirja