Jatkuva oppiminen, osaamismerkit ja mikrokredentiaalit
Jatkuvalla oppimisella tarkoitetaan koko elämän ajan jatkuvaa osaamisen kehittymistä ja kehittämistä. Teemaan linkittyvät myös pienet osaamiskokonaisuudet ja piensuoritukset (micro-credentials) sekä digitaaliset osaamismerkit (digital open badges). Viime vuosina rakennettu tärkeää yhteistä ymmärrystä jatkuvan oppimisen rakenteista ja käytettävistä käsitteistä. Tulkinnat ovat kuitenkin edelleen moniäänisiä ja voivat johtaa väärinymmärryksiin. Keskustelua jatkuvasta oppimisesta tarvitaan, jotta taloudellisesti haastavassa ajassa voidaan edelleen vahvistaa oppilaitosten mahdollisuuksia yhteistyöhön ja monimuotoisen koulutustarjonnan kehittämiseen. Jatkuva oppiminen korostaa erityisesti työelämässä tarvittavaa osaamista. Kilpailukykyinen Suomi hyötyy jatkuvan oppimisen toimintamalleista, jotka vastaavat sekä työelämän että yksilöiden tarpeeseen kehittää ja uudistaa osaamistaan. Nyt tarvitaan uusia ja innovatiivisia mahdollisuuksia täydennys- ja uudelleenkoulutukseen, jotta voidaan tarjota tasapuolisesti oppimismahdollisuuksia kaikille. Kutsumme koulutuksen kehittäjät ja tutkijat tarjoamaan jatkuvaa oppimista, osaamismerkkejä, pieniä osaamiskokonaisuuksia tai mikrokredentiaaleja tarkastelevia käsikirjoituksia Ammattikasvatuksen aikakauskirja -lehden teemanumeroon 4/2025.
Osaamismerkki on digitaalinen todiste saavutetusta osaamisesta. Osaamismerkkejä on sovellettu suomalaisessa koulutuksessa eri konteksteissa, ja ne ovat hyödyllisiä esimerkiksi silloin, kun perinteiset ratkaisut eivät tarjoa riittävästi joustavuutta ja yksilöllisyyttä oppijoiden tarpeiden täyttämiseksi. Osaamismerkkejä on hyödynnetty eri viitekehyksiä yhdistävän osaamisen kuvaamisessa ja niillä on aktiivinen rooli digitaalisen ja vihreän siirtymän edistämisessä. Osaamismerkkejä voidaan tarkastella esim. oppimisprosessien, oppijan motivaation tai osaamisen näkyväksi tekemisen kautta. Ne ovat yksi, osaamisperusteinen tapa, kehittää myös jatkuvaa oppimista sekä erityisesti eri tavoin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista.
Pienet osaamiskokonaisuudet ja piensuoritukset ovat olleet tiiviin määrittelytyön kohteena. Euroopan unionin neuvosto hyväksyi 16. kesäkuuta 2022 suosituksen eurooppalaisesta lähestymistavasta pieniin osaamiskokonaisuuksiin elinikäisen oppimisen ja työllistettävyyden tukemiseksi. Suosituksen tarkoituksena on tukea pienten osaamiskokonaisuuksien (tutkintoa suppeampi määrä opintoja tai hankittua osaamista) kehittämistä, toteuttamista ja tunnustamista eri oppilaitoksissa, yrityksissä ja toimialoilla yli valtioiden rajojen. Niitä suorittamalla jokainen voi joustavasti ja kohdennetusti kehittää henkilökohtaiseen ja ammatilliseen kehitykseensä tarvittavia tietoja, taitoja ja kokonaisvaltaista osaamista. Kaivataan siis ratkaisuja, joiden avulla oppijakeskeisempi, helposti saatavilla oleva ja osallistava oppiminen saataisiin entistä laajemman joukon saataville.
Tähän Ammattikasvatuksen aikakauskirjan teemanumeroon toivotaan käsikirjoituksia jatkuvan oppimisen näkökulmista ajassa, jossa työelämän osaamistarpeet muuttuvat nopeasti, mutta tutkinto- ja oppilaitosrakenteet ovat vakiintuneita. Toivotamme tervetulleiksi myös artikkeleita aihepiiriin liittyvästä kehitystyöstä erityisesti ammatillisessa ja korkea-asteen koulutuksessa.
Käsikirjoitukset voivat liittyä esimerkiksi seuraaviin aihepiireihin:
- Miten vahvistamme jatkuvan oppimisen tarjonnan laatua, avoimuutta, saatavuutta ja joustavuutta, jotta ihmiset voivat luoda yksilöllisiä oppimis- ja urapolkuja? Millaisia tulevaisuusnäkymiä ennakoidaan?
- Miten tuemme yksilöiden mahdollisuuksia hankkia, saattaa ajan tasalle ja kehittää tietoja, taitoja ja osaamista, joita he tarvitsevat menestyäkseen kehittyvillä työmarkkinoilla ja yhteiskunnassa?
- Miten olemme paremmin valmistautuneita käsittelemään nykyisiä ja tulevia haasteita, jotka liittyvät vihreään ja digitaaliseen talouteen?
- Millaisia positiivisia, negatiivisia ja tahattomia vaikutuksia uusilla käsitteillä ja oppimisratkaisuilla on? Miten nämä voisi huomioida jatkuvassa oppimisessa?
- Miten mikrokredentiaalit ja osaamismerkit tukevat oppimisprosessia? Millaisia ovat mikrokrendentiaalien ja osaamismerkkien psykologiset ja emotionaaliset vaikutukset opiskelijoihin?
Ammattikasvatuksen aikakauskirja on Julkaisufoorumin (JUFO) 1-tason tieteellinen vertaisarvioitu julkaisu. Käsikirjoitukset voivat olla muodoltaan joko vertaisarvioituja tai vertaisarvioimattomia. Lehti noudattaa referee-artikkeleiden osalta vähintään kahden lehdestä riippumattoman vertaisarvioitsijan menettelyä (blind review). Teemanumeron artikkelien kielenä voi olla suomi, ruotsi tai englanti.
Numeron teematoimittajina ovat Sanna Brauer (Tampereen ammattikorkeakoulu), Anne-Maria Korhonen (Hämeen ammattikorkeakoulu, Eveliina Asikainen (Tampereen ammattikorkeakoulu), Meiju Keinänen (Turun ammattikorkeakoulu) ja Timo Halttunen (Turun ammattikorkeakoulu).
Toimitusprosessin aikataulu:
Artikkelikäsikirjoitukset lähetetään 5.5.2025 mennessä osoitteeseen sanna.brauer@tuni.fi
Ehdotuksessa tulee olla:
- otsikko
- lähdeviittaukset APA-tyylin mukaisesti
- kirjoittajien nimet ja yhteystiedot, yhteyshenkilönä toimiva kirjoittaja (’corresponding author’) alleviivattuna
- enintään 500 sanan mittainen abstrakti tekstin sisällöstä
- korkeintaan 5000 sanan laajuinen käsikirjoitus (ei-referoitavien tekstien korkeintaan 2500 sanaa)
- lähdeluettelo
Yhteyshenkilönä toimivalle kirjoittajalle lähetetään teematoimittajien palaute ja tarkempi tieto prosessin jatkumisesta 14.5.2025 mennessä.
Kirjoitusohjeet:
Lehti noudattaa tarkasti APA:n mukaisia tieteellisen kirjoittamisen ohjeita. Tarkemmat lehden ohjeet voi katsoa verkkosivulta: https://akakk.fi/ohjeita-kirjoittajille/
Kysy lisää: sanna.brauer@tuni.fi