Ammattikasvatuksen aikakauskirjan toimituskunta on valinnut vuoden 2022 artikkeliksi ”Opettajien näkemyksiä globaalien aiheiden käsittelystä toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa Suomessa” kirjoittajina Riikka Suhonen, Hannele Cantell, Antti Rajala ja Arto Kallioniemi. Artikkeli on julkaistu vuoden 2022 neljännessä numerossa.
Toimituskunta perustelee valintaansa seuraavasti:
Artikkelissa käsitellään ammatillisten perustutkintojen opettajien näkemyksiä globaalien aiheiden käsittelystä toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa Suomessa. Monimenetelmällisen tutkimuksen aineisto koostuu opettajien vastauksista (N = 187) keväällä 2022 toteutettuun verkkokyselyyn.
”Aihe on globaalisti tärkeä ja aiemmin liian vähän tutkittu. Tulokset ovat hyvin konkreettisia ja sovellettavissa ammatillisen toisen asteen koulutuksen kehittämisessä.”
”Tulevaisuusorientoitunutta keskustelua aiheesta tarvitaan lisää, ja keskustelun herättäjänä tämä tutkimus toimii erinomaisesti ammatillisen koulutuksen kentällä ja muissakin konteksteissa.”
”Monimenetelmällinen tutkimus vastaa hyvin asetettuihin tutkimuskysymyksiin.”
”Globaalien aiheiden käsittely tuo ammatillisille opiskelijoille taitoja tulevaisuuteen, jossa tarvitaan laaja-alaista näkemystä kompleksisten asioiden ratkaisemiseksi.”
500 euron tunnustuspalkinnon saanut artikkeli julkistettiin 2.11.2023 AMK- ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivillä Porissa. Tunnuspalkinnon kirjoittajille luovuttivat Ammattikasvatuksen aikakauskirjan päätoimittaja professori Petri Nokelainen ja kustantajan edustaja, OKKA-säätiön säätiöjohtaja Tuulikki Similä.
Ammattikasvatuksen aikakauskirjan toimituskunta on vuodesta 2011 lähtien valinnut lehdessä julkaistujen tieteellisten referoitujen artikkelien joukosta vuosittain vuoden artikkelin.
Tutustu myös toimituskunnan päätöstiedotteeseen ja lue vuoden 2022 artikkeli.