Ammattikasvatuksen aikakauskirjan vuoden artikkeli 2023

Ammattikasvatuksen aikakauskirjan toimituskunta on valinnut vuoden 2023 artikkeliksi Haavoittuvassa asemassa olevien ryhmien digitaalinen syrjäytyminen sosiaali- ja terveysalan osaamisen haasteena” kirjoittajina Teemu Rantanen, Soile Juujärvi, Piia Silvennoinen ja Eeva Järveläinen. Artikkeli on julkaistu vuoden 2023 kolmannessa numerossa.

Toimituskunta perustelee valintaansa seuraavasti:

Artikkeli tutkii, miten haavoittuvassa asemassa olevien ryhmien digitaalinen syrjäytyminen vaikuttaa sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulutuksen osaamisvaatimuksiin. Tutkimus perustuu rikostaustaisten henkilöiden ja digituen asiantuntijoiden haastatteluihin (n = 47), joissa tarkastellaan digitaalisen osallisuuden ja digituen osaamisvaatimuksia. Tulokset osoittavat, että sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten on hallittava monenlaista osaamista, kuten digitaalisen syrjäytymisen prosessien ymmärtämistä, kohtaamisosaamista, kykyä opastaa digiasioissa sekä motivoivan ohjauksen taitoja.

”Artikkeli käsittelee ajankohtaista ja merkittävää aihetta, korostaen digitaalisen syrjäytymisen vaikutuksia haavoittuvassa asemassa oleviin ryhmiin ja digitaalisen saavutettavuuden tärkeyttä.”

”Holistiseen kompetenssimalliin perustuva teoreettinen viitekehys on mielenkiintoinen. Kahden informanttiryhmän haastattelut soveltuvat hyvin ilmiön tarkasteluun ja tarjoavat monipuolista tietoa digitaalisen syrjäytymisen haasteista.”

”Tutkimus tuottaa uutta ja tärkeää tietoa, joka on merkityksellistä sosiaali- ja terveysalan osaamisen kehittämisessä ja digitaalisten palvelujen suunnittelussa.”

500 euron tunnustuspalkinnon saanut artikkeli julkistettiin 7.11.2024 AMK- ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivillä Helsingissä. Tunnuspalkinnon kirjoittajille luovuttivat Ammattikasvatuksen aikakauskirjan päätoimittaja professori Petri Nokelainen ja kustantajan edustaja, OKKA-säätiön säätiöjohtaja Tuulikki Similä.

Kuvassa Teemu Rantanen ja Piia Silvennoinen (Kuva: Tuulikki Similä)

Ammattikasvatuksen aikakauskirjan toimituskunta on vuodesta 2011 lähtien valinnut lehdessä julkaistujen tieteellisten referoitujen artikkelien joukosta vuosittain vuoden artikkelin.

Tutustu myös toimituskunnan päätöstiedotteeseen ja lue vuoden 2023 artikkeli.

Julkaistu: 8.11.2024

Vuoden artikkelit

2023 - Haavoittuvassa asemassa olevien ryhmien digitaalinen syrjäytyminen sosiaali- ja terveysalan osaamisen haasteena

Teemu Rantanen, Soile Juujärvi, Piia Silvennoinen, Eeva Järveläinen

Lue uutinen Lue artikkeli

2022 - Opettajien näkemyksiä globaalien aiheiden käsittelystä toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa Suomessa

Riikka Suhonen, Hannele Cantell, Antti Rajala, Arto Kallioniemi

Lue uutinen Lue artikkeli

2021 - Euroopan Unionin elinikäisen oppimisen avaintaidot, Eurooppalainen tutkintoviitekehys ja oppilaitosten opetussuunnitelmien kehittäminen

Reijo Miettinen, Tarja Lang, Leila Pehkonen, Kaisa Pihlainen

Lue uutinen Lue artikkeli

2020 - Kohti työelämätaitoja — Ammatillinen opiskelija oppijana työelämän projekteissa

Marjaana Kangas, Heli Ruokamo, Solja Upola

Lue uutinen Lue artikkeli

2019 - Työelämässä oppiminen, ohjaus ja oppilaitosyhteistyö työpaikkojen näkökulmasta

Auli Airila, Pauliina Mattila-Holappa, Anna-Leena Kurki, Mikko Nykänen

Lue uutinen Lue artikkeli

Lisää

Ammattikasvatuksen aikakauskirja